Flexibele telefonie voor KMO's

Op kantoor of onderweg

Simultane gesprekken

Voor op één enkel telefoonnummer een onbeperkt aantal gesprekken. Een heuse besparing : u hoeft niet te betalen voor meerdere telefoonnummers!

Schakel flexibel door tussen verschillende toestellen

11 hours ago via Twitter

Schakel probleemloos over naar een collega, zet uw correspondent even op een wachtlijn of raadpleeg snel iemand via een tweede lijn

Elke extensie heeft zijn antwoordapparaat

Voor op één enkel telefoonnummer een onbeperkt aantal gesprekken. Een heuse besparing : u hoeft niet te betalen voor meerdere telefoonnummers!

Schakel flexibel door tussen verschillende toestellen

11 hours ago via Twitter

Schakel probleemloos over naar een collega, zet uw correspondent even op een wachtlijn of raadpleeg snel iemand via een tweede lijn

Elke extensie heeft zijn antwoordapparaat

Voor op één enkel telefoonnummer een onbeperkt aantal gesprekken. Een heuse besparing : u hoeft niet te betalen voor meerdere telefoonnummers!

Schakel flexibel door tussen verschillende toestellen

11 hours ago via Twitter

Schakel probleemloos over naar een collega, zet uw correspondent even op een wachtlijn of raadpleeg snel iemand via een tweede lijn

Elke extensie heeft zijn antwoordapparaat

Voor op één enkel telefoonnummer een onbeperkt aantal gesprekken. Een heuse besparing : u hoeft niet te betalen voor meerdere telefoonnummers!

Schakel flexibel door tussen verschillende toestellen

11 hours ago via Twitter

Schakel probleemloos over naar een collega, zet uw correspondent even op een wachtlijn of raadpleeg snel iemand via een tweede lijn

Elke extensie heeft zijn antwoordapparaat

Voor op één enkel telefoonnummer een onbeperkt aantal gesprekken. Een heuse besparing : u hoeft niet te betalen voor meerdere telefoonnummers!

Schakel flexibel door tussen verschillende toestellen

11 hours ago via Twitter

Schakel probleemloos over naar een collega, zet uw correspondent even op een wachtlijn of raadpleeg snel iemand via een tweede lijn

VoIP-centrale

Wat de ook klassieke centrale biedt

VoIP-centrale

Wat een VoIP-centrale extra biedt

Simultane gesprekken

Niet gelimiteerd door het aantal lijnen, maar beperkt door de internetverbinding.

Doorschakelen tussen toestellen

ook naar externe medewerkers of externe telefoonnummers.

Antwoordapparaat

Een antwoordapparaat voor elke extensie is mogelijk

Wachtmuziek

Soms via een externe CD-speler

Conferentiegesprekken

Zonder specifieke beperking van het aantal deelnemers, ook extern.

Meerdere telefoonnummers

Zonder extra telefoonlijnen

IVR (keuzemenu voor inkomende gesprekken)

Meestal een zeer dure optie, of met speciale centrales

Externe toestellen of centrales

Bijkantoren, externe medewerkers (ook thuis), in het buitenland, ... zonder meerkost.

Groeperen

Bel een groep van extensies, simultaan of achter elkaar, op een flexibele manier. Of afhankelijk van het tijdstip of dag van de week.

Connectie met software

Zoek de naam van uw contactpersoon op in uw database, of open automatisch de klantenfiche (indien  uw applicatie dit ondersteund).

Veilige communicatie

Indien uw telefoontoestellen dit ondersteunen, kunnen gesprekken 1versleuteld worden.

Waar kost het dan wel?

VoIP is niet gratis, maar kan wel beduidend minder kosten. Of het kost evenveel als de klassieke telefonie, maar het biedt meer mogelijkheden en flexibiliteit. Vooreerst is er de investering in de VoIP-centrale, VoIP-telefoontoestellen en een degelijke internet-router/firewall. Ook een degelijke internetverbinding is noodzakelijk, maar deze kan gedeeld worden met het andere internetverkeer (email, het wereldwijde web, ...). VoIP telefoontoestellen kosten iets meer dan een klassieke telefoon, maar de investering is snel terugverdiend.
Een degelijke router is cruciaal. Omdat de internetverbinding gedeeld wordt met andere toepassingen, moet de router erover waken dat het telefonieverkeer de nodige prioriteit krijgt om een goede gesprekskwaliteit te garanderen. Dit wordt Quality of Service (QoS) genoemd - niet elke router ondersteund deze functionaliteit.

Zijn er nadelen?

Elke medaille heeft een keerzijde. Het grootste nadeel is de volledige vernieuwing van de infrastructuur : nieuwe telefoons, nieuwe centrale, nieuwe router, eventueel nieuwe netwerkswitches. Anderzijds verlopen de telefoongesprekken niet via een traditionele provider, maar via een VoIP-provider. Zij zijn afhankelijk van o.a. de interconnectie- of terminatietarieven welke de telecomprovider van uw gesprekspartner aanrekent voor het tot stand brengen van de connectie. Afhankelijk van uw belprofiel, kunnen bundels van uw provider soms goedkoper uitvallen (vooral de vaste forfait bundels). Daartegenover staat dan weer dat gesprekken naar het buitenland goedkoper kunnen zijn, of dat voor bepaalde gesprekken een alternatieve VoIP-provider gekozen kan worden. Meestal werken deze VoIP-provider echter met een per kredietkaart  vooraf te betalen belkrediet. 
Een goede afweging tussen uw huidige kost, uw investering en gewenste flexibiliteit zijn een must!